برنامه نویسی ASP.NET

ای‌اس‌پی‌دات‌نت (به انگلیسی: ASP.NET) یک چارچوب کاربردی Web است که توسط شرکت مایکروسافت عرضه گردیده تا برنامه نویسان بتوانند برای ساخت سایت‌های وب (website) و برنامه‌های تحت وب (Web applications)پویا و سرویس‌های وب (Web services)پویا وسرویس‌های Web XML از آن استفاده کنند. این بخشی از زیر ساخت.NET مایکروسافت و جانشینی برای تکنولوژی صفحات سرویس دهنده فعال (ASP) است. ASP مبتنی بر زبانهای مشترک در حال اجرا است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای ASP را با استفاده از هر زبان Framework.NET بنویسند.


تفاوت ASP.NET با زبان PHP

اساساً مقایسه یک فریم ورک (ASP.Net Core) با یک زبان برنامه‌نویسی (PHP) اشتباه است .

ASP.net یک فریم ورک بر مبنای زبان برنامه‌نویسی #C است و باید آن را با یکی از فریم ورک‌های PHP (مثل Laravel یا CodeIgniter ) مقایسه کرد. که از نظر سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها،

ASP.NET Core بسیار سریعتر تر از دیگر فریم ورک ها حتی NodeJs عمل میکند( با پیکربندی ها و هاست بر روی لینوکس و یا استفاده از Kestrel).

همچنین مقایسه این فریم ورک‌ها از نظر امنیت نیز به رجزخوانی بین توسعه دهندگان این دو پلتفرم تبدیل شده و آزمایش عملی رسمی در این مورد صورت نگرفته‌است.[۲] ؛ اما در Asp.net Core امنیت تا حد بسیار بیشتری نسبت به قبل در کنار بازدهی بالا، بهبود یافته است.

در پلتفرم asp.net web form سیستم عامل مورد نیاز برای بارگذاری این وب سایت‌ها سیستم عامل ویندوز بود که به دلیل اشغال رم ویندوز نسبت به دگر سیستم عامل‌ها مثل لینوکس، این عیب در نسخه .net core بر طرف شد و وب سایت‌هایی که با این نرم‌افزار نوشته می‌شوند قابلیت بارگذاری روی دیگر سیستم عامل‌ها مانند لینوکس و مک را توسط وب سرور های مختلفی از جمله Apache، Nginx و Kestrel دارند.

این پلتفرم در سال 2017 جز پرکاربردترین و پر درآمدترین زبان های برنامه‌نویسی دنیا معرفی شد.